STONEHENGE, HELLERISTNINGER
OG FREUD
Symbolsproget/primærprocessen
I en tid, hvor Freud gang på
gang erklæres for at være stendød, synes jeg
det ville være en passende modvægt med lidt hyldest.
Ganske vist er Freud som alle andre barn af sin tid, og f.eks. er
hans insisteren på seksualitetens overherredømme, når
det gælder de ubevidste processer utidssvarende. Men selve
beskrivelsen i “Drømmetydning” af den primærprocessuelle
logik er genial.
Mercia Eliade skriver i indledningskapitlet til “De religiøse
ideers historie”:
”Men hvis vi en dag kan blive enige om, at urmenneskene havde
en “religion”, så er det vanskeligt, for ikke
at sige umuligt, at præcisere, hvad den gik ud på.
Imidlertid har forskerne ikke strakt våben, for vi har en
del fund, der bærer vidnesbyrd om urmenneskenes livsform,
og vi kan håbe på, at vi en dag kan tyde deres indhold.
Eller sagt på en anden måde: vi håber, at disse
fund vil vise sig at udgøre et “sprog”, ganske
på samme måde som under-bevidsthedens manifestationer
- drømme, dagdrømme, fantasier etc. - takket være
Freuds geni, afslørede eksistensen af et “sprog”,
der var overordentligt værdifuldt for kendskabet til mennesket.”
(1)
Her mener jeg, at Eliade læser teorien for snævert.
Så vidt jeg kan se, giver Freuds beskrivelse af primærprocestænkningen
et fuldgyldigt redskab til forståelse af de processer, der
ligger uden for Jeg´ets fornuftsherredømme i det hele
taget, og altså også den religiøse eller magiske
tænkning. Ganske vist er primærprocessen beskrevet i
forhold til drømmetydning. Her er en af de vigtige pointer,
at den med sin fortætning, forskydning og sit billedsprog
virker forvanskende, så de forbudte seksuelle ønsker
kan gå gennem drømmecensuren. Dette kan selvfølgelig
diskuteres - og er også blevet det. Men uanset, hvad man måtte
mene om det, ændrer det ikke ved teoriens generelle anvendelighed.
Det essentielle i teorien er netop fortætningen og forskydningen,
hvor én eller flere forestillinger kan repræsenteres
ved en anden eller andre i det øjeblik, der eksisterer et
fællesskab forestillingerne imellem. Denne mulighed for gliden
langs associationskæderne, hvor et symbol det ene øjeblik
kan have én betydning og det næste en anden, eller
måske begge to på én gang, gør det naturligvis
umuligt at lave en fuldstændig og præcis tolkning. På
den anden side kan symbolet nogle gange udtrykke følelser
og indviklede sammenhænge meget mere overbevisende end
ord.
Et andet forhold, som er karakteristisk for primærprocessen,
er, at der ikke er nogen klar skelnen mellem fantasi og virkelighed,eller
rettere mellem en indre og ydre virkelighed. I en religiøs
sammenhæng er den kristne nadver et oplagt eksempel på
den primærprocessuelle logik. Her forvandles brødet
og vinen til Kristi legeme og blod - symbolet forvandles altså
til det, det symboliserer. Det kan måske lyde lidt blasfemisk
at tale om lighedsmagi i denne forbindelse, men princippet bag den
er netop, at man skaber en situation eller et billede på noget,
man gerne vil fremkalde i den ydre virkelighed. Tid eksisterer ikke
og der er ikke nogen konstans. Endelig er det karakteristisk for
primærprocessen, at der ikke er nogen klar skelnen mellem
personen og det, der omgiver ham eller hende. I hvor høj
grad disse ting sker, er afhængig af graden af hengivelse
til situationen, og altså opgivelse af Jeg-styring.
Der er tale om en fællesmenneskelig og oprindelig psykisk
funktionsmåde, et symbolsprog, hvor de konkrete symboler kan
ændre sig efter den kultur, man lever i, men hvor de logiske
regler er konstante.
Det betyder faktisk, at man har mulighed for at fremsætte
nogle kvalificerede gæt på, hvordan den religiøse
tankegang har været i forhistorisk tid, til trods for manglen
på skriftlige kilder.Her kommer det til at dreje sig om bronzealderen
og den form for magisk tænkning, der er knyttet til den cykliske
livsopfattelse, som gennemsyrer alt, hvad man støder på
fra perioden, det være sig helleristninger, stensætninger
eller kultgenstande som f.eks. Solvognen.
Bronzealderens relligion
Vi må tænke os,
at det i et tidligt agerbrugssamfund som bronzealderens har været
helt afgørende at sikre naturens harmoni. Det vil sige dels
at holde det onde, kaoskræfterne, i skak dels at sikre den
nye begyndelse i videste forstand og på alle niveauer. Primærprocessen
har formentlig spillet en meget større rolle i bronzealderen
end i dag, og man har sandsynligvis ikke oplevet nogen væsentlig
skelnen mellem det enkelte menneske og omgivelserne, men har derimod
oplevet et skæbnefællesskab med, og dermed ansvarlighed
for, helheden. I kulten har man draget omsorg for harmonien og dermed
det nye livs opståen eller genopståen.
Den evige cyklus, hvor liv følges af død, og død
af genfødsel, har været gældende på alle
planer - ikke kun for menneskelivet, men også for naturen
i døgnets og især i årets cyklus. Jordens frugtbarhed
og afgrødernes vækst har været helt afgørende
for overlevelsen, så kulten har skullet sikre solens genkomst
samt ikke mindst dens befrugtning af jorden.
Det hellige bryllup mellem solen, det mandlige princip, og Moder
Jord er fremstillet på utallige måder som foreningen
af det mandlige og det kvindelige i det hele taget. Her er det igen
lighedsmagien, der anvendes. Ved at man symbolsk fremstiller en
bestemt situation, får den i den primærprocessuelle
logik karakter af virkelighed. I det omfang, man bevæger sig
indenfor denne logiks rammer, vil man altså opleve, at en
sådan handling får indvirkning på omgivelserne,
i dette tilfælde solens frugtbargørelse af jorden.
Man får et fint indtryk af, hvor stor samfundsmæssig
betydning det hellige ægteskab har haft ved at se på
et af bronzealderens mest imponerende bygningsværker, nemlig
Stonehenge i det sydlige England. Stonehenge, der i sin nuværende
skikkelse er bygget omkring år 1200 før Kristus, består
kort fortalt af en kollosal dobbeltcirkel og inden i den en dobbelt
hestesko med åbningen vendt mod nordøst, nemlig det
sted, hvor solen står op midsommerdagsmorgen. På dette
tidspunkt, hvor solens kraft er på sit allerhøjeste,
kastes dens stråler direkte ind i hesteskoen, en billedlig
fremstilling af Moder Jords livmoder. (2) Så
meget om Stonehenge nu.
Da jeg her i påsken var på det forhistoriske museum
i Carnac, Bretagne, så jeg en model over de kilometerlange
stenrækker i området. Rækkerne var orienteret
mod nordøst, og endte i sydvest i en halvcirkel, så
det kunne tyde på, at samme symbolik er gældende her.
Symbolisering af det mandlige
Besætningsenergiens flyden langs associationskæderne,
fra én forestilling til en anden lignende, giver sig udtryk
i, at der findes en lang række symboler, som kan repræsentere
det samme, ganske vist med vægten lagt på forskellige
aspekter ved det symboliserede. Her, hvor vi har med sikringen af
den nye begyndelse at gøre, er det først og fremmest
mandlige og kvindelige kønssymboler, der er tale om. Solen,
som er den mandlige pendant til Moder Jord, afbildes i helleristningerne
dels ved solskiven selv dels ved forskellige typer hjulkors. I samme
familie finder vi ilden, klippen selv, som giver ildgnister fra
sig, når den bliver hugget i, stenen i det hele taget, når
den i sin falliske form er plantet i Moder Jord på samme måde
som træet, stencirkler, som gengiver solens form, ploven,
der pløjer Moder Jord, ligesom skibet, der pløjer
havet, det andet kvindelige element. I denne sammenhæng indgår
også slangen (jvf. “Ormen hin lange”). Endvidere
symboliser sværdet, øksen og hammeren og i forlængelse
heraf også storhåndsfigurerne og hornene den mandlige
potens og skaberkraft overhovedet.Hornsymbolikken rummer foruden
det, jeg allerede har nævnt, også det aspekt, at de
vokser ud hvert år, så der er givet en direkte forbindelse
til den årlige cyklus. På en helleristning fra Slänge
i Bohuslen ser man det hellige bryllup fremstillet ved et par, hvor
den falliske mands torso består af et hjulkors, og hvor begge
bærer fuglemasker.Tilknytningen til solen angives altså
ikke bare ved soltegnet, men også med fuglemaskerne. Det er
et forholdsvist udbredt motiv, og samtidig er det heller ikke ualmindeligt
at fremstille personer, der er udstyret med vinger. Disse ville
om ikke sætte bærerne istand til at flyve, så
dog sammen med soltegnet og fuglemasken bidrage til at understrege,
at de er knyttet til solen. (fig.1 og 2)
Symbolisering af
det kvindelige
Det er forståeligt, at jorden i sig selv betragtes
som kvindelig, eftersom alt vokser og gror fra den. Også når
det gælder den menneskelige livscyklus gør disse forestillinger
sig gældende. Graven har i vid udstrækning været
opfattet som Moder Jords livmoder, hvorfra mennesket kunne blive
genfødt til en ny form for eksistens. Helt tydeligt er det
i jættestuerne fra stenalderen, hvor der er flere eksempler
på, at solens stråler rammer det inderste kammer midvinters
morgen, hvor alt er mørkest - tilsvarende Stonehenge, omend
med modsat fortegn. I øvrigt hedder det jo stadigvæk
i det kristne begravelsesritual: “Af jord er du kommet, til
jord skal du blive, og af jord skal du igen opstå”.
Det kunne være et eksempel på gamle hedenske elementers
overleven i kristendommen. Et andet er dåben.
Kilderne var helsebringende, og et bad i Moder Jords fostervand
gav nyt liv. Der går en lige linie fra forestillingen om genfødsel
eller helbredelse efter badning i kilder frem til vores kristne
dåbsritual. Der hersker ingen tvivl om, at dåbsvandet
er fostervand og døbefonten er moderskødet.,
hvorfra det lille barn bliver genfødt som medlem af det kristne
samfund. (3) Mange kirker ligger
i nærheden af eller lige over de gamle hellige kilder, og
de har i mange tilfælde forsynet kirken med dåbsvand.
I øvrigt ligger mange af helleristningsfelterne på
steder, der mere eller mindre konstant overrisles med vand. Det
betyder på den ene side, at hellesristningsskibene så
at sige sejler - i sig selv en forening af det mandlige, skibet,
med det kvindelige, havet. Samtidig betyder det, at de mange skålgruber,
som er runde fordybninger i stenen, fyldes med vand. Det vand, der
findes i skålgruberne, siges at være lægende.
At der er lighedspunkter mellem dåbsvandet og vandet i gruberne
skulle følgende historie, der er videregivet af svenskeren
Edvard Matz, give belæg for:
“I de hårde år i 1840`erne var der tørke
flere år i træk. En vår før såning
samledes egnens kloge, som vidste, hvordan man handlede i sådanne
tilfælde. Man tog en uberørt pige og en dreng, der
“aldrig havde gjort det før”, op til hellen,
Råvarpen. Så havde de samleje, mens alle så til,
men drengen skulle kaste sin sæd i en af skålgruberne.
Så tog man såkorn af en “sædekornskiste”,
lagde det i hullet og stødte det sammen med sæden med
en fallosformet sten. Blandingen blev lagt tilbage i kisten, og
med denne sæd blev markerne så befrugtet.” (4)
Allerede i 1882 forbandt J. J. A. Worsaae skålmærkerne
med det indiske Yoni/lingamsymbol fra Shivas frugtbarhedskult.
(5) Mærkerne ligner til forveksling de
mærker, som kan ses i træ når der er lavet ild
ved at dreje en pind hurtigt rundt i træet, og i Shivakulten
indgik det netop som en symbolsk fremstilling af et samleje. Når
man så ud over selve pindens falliske form tager i betragtning,
at ilden helt i tråd med primærprocessens logik, kan
repræsentere solen, har vi igen en fremstilling af det hellige
bryllup mellem solen og jorden.
Dobbeltkønnetheden
Der kan altså ikke være megen tvivl om, at
skålgruberne er kvindelige kønssymboler, men de er
mere end det. Som nævnt ovenfor er forskydningen og fortætningen
vigtige kendetegn ved primærprocessen, og fortætningen
viser sig her som tvekønnethed. Fordybningen er kvindelig,
det samme er cirkelformen (jvf. Majstangen fig 3). Samtidig er cirklen
mandlig, fordi den angiver solens form, hvortil kommer, at skålgruberne
er udhugget i den mandlige sten.
Af de symboler, der her er beskrevet som mandlige er der et par,
der også har et kvindeligt aspekt: Båden, der kan rumme
en besætning, og hvis form set ovenfra er kvindelig, og træet,
der kan bære frugt, for ikke at tale om hultræet, som
kan genføde f.eks. et skrantende barn, ved at barnet først
trækkes igennem træet og gøres ufødt for
derefter at blive trukket igennem én gang til, nu genfødt
med hele træets kraft. (6)
Disse symboler er i sig selv er tvekønnede.
Men ud over det kan man i mange tilfælde se en bestræbelse
på at tilvejebringe tvekønnetheden. Det er således
ikke ualmindeligt at se den store modergudindes træk udhugget
i en fallisk sten, ligesom der også findes små benfigurer
af hende, som har en klar fallisk form. I øvrigt er en af
hendes vigtigste attributter dobbeltøksen.
Som allerede nævnt er cirklen tvekønnet, og når
det så drejer sig om en stencirkel, bliver dette element endnu
mere udpræget, eftersom den består af falliske sten
plantet i jorden. Og hermed kan vi vende tilbage til Stonehenge,
som ud over stencirkler også består af en dobbelt hestesko,
og her er den inderste netop er dannet af store falliske sten. Den
yderste cirkel er dannet af kollosale sten med overliggere, som
har udgjort en ubrudt cirkel, ligesom den yderste hestesko består
af fem trilitter - to opretstående sten med overligger. Henry
af Huntingdon, som er den første engelske historiker, der
nævner Stonehenge, skriver i 1130: “Stanenges, where
stones of wonderful size have been erected after the manner of doorways,
so that doorway appears to have been raised upon doorway”.
(7) Her kunne man så for at følge
Freud linien ud tolke døråbningerne som kvindelige,
hvor det fælles er indgangen fra et ydre til et indre rum.Under
alle omstændigheder er tvekønnetheden vigtig ikke bare
i et anlæg som Stonehenge, men for forståelsen af den
magiske tænkning i det hele taget. Som Freud gør det
klart i “Drømmetydning”, bevirker fortætningen
en ophobning af energi i forestillingerne, som derved bliver mere
magtfulde. For stencirklernes vedkommende virker de ikke alene som
tiltrækkende på solen ved hjælp af lighedsmagien,
hvorved der skabes et helligt rum ved at solkraften bringes til
jorden , foreningen af det mandlige og kvindelige sikres samtidigt.
Helt generelt kan man altså sige, at tvekønnetheden
ikke bare udtrykker ikke en harmoni og ligevægt mellem to
modsatrettede principper, den bærer i sig konstant sikringen
af den forening af det mandlige og det kvindelige, som er forudsætningen
for frugtbarheden og dermed for samfundets overlevelse. Den er så
at sige det konstante symbol på det fuldbyrdigede hellige
ægteskab.
(1) Micea
Eliade: “De religiøse ideers historie”, bd. 1,
s.19, Gyldendal 1983 (1976)
(2) Allerede i 1991 skrev jeg den første
artikel med denne tolkning af Stonehenge. Det viste sig imidlertid,
at englænderen Terence Meaden nogenlunde samtidig havde fået
samme idé og fået den publiceret, før jeg fik
mulighed for at komme på banen.
(3) jvf. Søren Nancke-Krogh: “Stenbilleder
i danske kirker”, s. 70, Arnold Busck 1995
(4) Edvard Matz: “Sällsamheter i Bohuslän
och Dalsland”, s. 242, Sveriges Turistforening, 1975 - min
oversættelse.
(5) P. V. Glob: “Helleristninger i Danmark”,
s.305-306, Odense 1969
(6) Mads Lidegaard: “Danske træer fra
sagn og tro”, s. 27, Arnold Busck 1996
(7) Christopher Chippendale: “Stonehenge
Complete”, s. 20, London 1989 (1983)
Publiceret i Psykologiinformation nr. 2, maj 1999
|